Permalänk
Medlem

Från ubuntu till mac?

Ska börja på ny arbetsplats där det är mac som gäller. Är nu van med ubuntu och har ingen större erfarenhet alls av Appledatorer.

Ni som tidigare kört både ubuntu och mac, vad är dom större skillnaderna? Finns det något program eller liknande där jag kan ändra alla tangentbordsgenvägar så dom blir som mac på min ubuntu laptop för att vänja mig lite i förväg?

Visa signatur
Permalänk

De stora skillnaderna är väll troligen när det kommer till GUI-programmen, annars så har du en terminal (Terminal.app) där homebrew just nu är det bästa pakethanteringssystemet.

De primära tangentbordskombinationerna som är annorlunda mot Linux/Windows är:

  • Du använder command (cmd) tangenten istället för ctrl för att göra saker (copy-paste osv.) byt bara ut ctrl mot cmd. Bonus med detta är att saker som att kopiera från en terminal blir lättare, ingen risk att råka avbryta det som körs Exempel på kommandon som funkar i de flesta program:

    • cmd+c för att kopiera

    • cmd+x för att klippa ut

    • cmd+v för att klistra in

    • cmd+z för att ångra

    • cmd+shift+z för att göra om (redo)

  • Alla streck (/, | och \) får man genom sjuan

    • "|" (pipe) får du genom alt+7.

    • "\" (pipe) får du genom alt+shift+7.

  • Alla paranteser (mjuka, hårda och måsar) får du med åtta och nio:

    • "(" får du genom shift+8

    • "[" får du genom alt+8

    • "{" får du genom alt+shift+8

    • Samma gäller med "9" för att få parantesen åt andra hållet.

  • End/home, page up/down är lite annorlunda. På deras platser sitter liknande tangenter för page up/down samt document up/down. End och home får du genom att använda piltangenterna istället: cmd+<pil>

Som du kanske ser används "alt" (aka. "option") en hel del mer under OS X.

Skulle inte rekommendera att byta keymap på ditt Ubuntu-system då den fysiska layouten på ett Mac-tangentbord skiljer sig från layouten på det Windows-tangentbord du troligen använder just nu. Blir bara väldigt rörigt i huvudet (tro mig, de har Windows-tangentbord till Mac:arna på skolan…)!

Som Linux-användare kommer du nog att trivas här i Mac-träsket, det är rätt likt på många vis (terminal osv.) men med ett annorlunda GUI och lite striktare val interaktions-konventioner (fler program kan användas på samma sätt*).

*) Jag gick från Linux till OS X, tried em’ all.

Visa signatur